Homma toimii ja työt sujuvat, kun alla on Rexel Van


Ikioma sähkötarvikevarasto autossa mukana. Laaja tuotevalikoima. Ei hukkareissuja. Työaikaa säästyy. Maksat vain otetuista tuotteista. Se on Rexel Van. 


Kotkan Sähköasennus otti noin vuosi sitten käyttöönsä Rexel Vanin. Yrityksessä isä Timo Lyijynen tekee muun muassa sähkösuunnittelua omakotitaloihin. Jo alle kouluikäisenä poika Kim Lyijynen kulki isänsä mukana työkohteissa ja kiinnostui näin alasta. Yläasteella Kim työskenteli kesäisin yrityksessä ja valmistuttuaan alan koulusta hän on toiminut sähköasentajana Kotkan Sähköasennuksessa. Yritys tekee monenlaista sähköurakointia erilaisiin kohteisiin Kotkassa ja sen lähialueilla. – Aika ennen Rexel Vania oli sitä, että silloisessa autossamme ei ollut hyllyjä ja tuotteet kulkivat mukana auton lattialla. Sähkötarvikkeet valittiin mukaan aina kohteen tarpeet huomioiden. Yleensä ainakin muutamia kertoja viikossa kävi niin, ettei kaikkia tarvittavia tuotteita ollut mukana ja näin jouduimme niitä hakemaan kesken työpäivää, kertoo Kim Lyijynen ja tietää, että tällainen toiminta on asiakkaan silmissä noloa, kallista ja keskeyttää turhaan oman työnteon.

Vilkas vuosi pelastui

Alkuvuonna yritykseen hankittiin uusi Renault Trafic -pakettiauto, johon asennettiin Rexel Van -konseptin mukaiset hyllyt. – Rexel Van oli meille hyvä hankinta. Nyt kaikki tarvittava on aina mukana, työpäivät eivät keskeydy ja aikaa säästyy. – Tämä vuosi on ollut töiden osalta vilkas. Ilman Rexel Vania työskentely olisi ollut todella hankalaa ja työaikaa kulunut huomattavasti paljon enemmän. Rexel Van on urakoitsijan oma mukana kulkeva sähkötarvikevarasto. – Kim valitsi Rexeliltä tarvitsemansa sähkö- tuotteet, jotka otettiin auton valikoimaan, kertoo Rexelin asiakkuuspäällikkö Jyri Ojala. – Valitsin autoon noin 150 erilaista tuotetta ja hyllyissä on tilaa vielä lisätuotteillekin. On uskomatonta, että näin paljon sähkötarvikkeita saa mahtumaan auton sisäosaan, kun ne on sijoitettu suunnitelmallisesti hyllyille laatikoissa, Lyijynen hämmästelee. Tuotevalikoimaa on alun jälkeen muutamaan kertaan muokattu ja uusia tuotteita lisätty. Rexel Vanin tuotevalikoima täydennetään automaattisesti. – Kaksi kertaa viikossa käyn hakemassa Rexelin Kotkan palvelumyymälästä laatikon, jossa on täydennystuotteet – käytännöllistä ja aikaa säästävää, toteaa Lyijynen. – Jos asiakas haluaa muutoksia tai lisäyksiä tuotevalikoimaan, olemme heti valmiit sen tekemään, koska haluamme, että homma toimii tilanteiden muuttuessakin, Ojala lisää. – Sitä pidän myös suurena etuna, että Rexeliltä voi ostaa kaapelia metreittäin. Näin ei tule hukkaa, Lyijynen lisää.

Apuna monin tavoin

Rexel Vanissa olevat tuotteet on merkitty viivakoodeilla. Asiakas lataa kännykkään sovelluksen, jolla viivakoodeja luetaan. Näin tuotteet kohdistuvat asiakkaan laskutuksiin oikein. – Käytämme Rexelin sovellusta myös työtuntien rekisteröinnissä sekä kilometrikorvausten merkinnässä. Nekin kirjataan viivakoodeilla. On helppoa, kun ei enää tarvitse täyttää paperilappuja tuotteiden otosta, työtunneista eikä kilometrikorvauksista. Nyt ne tallentuvat automaattisesti viivakoodeilla. Näin säästyy huomattavasti aikaa ja vaivaa jokaisena työpäivänä, eikä hävikkiä pää- se syntymään, kun maksamme vain käyttöön otetuista tuotteista, Lyijynen kiittelee.

 

Teksti Pauliina Lunna Kuva Johannes Wiehn