Rexelillä tehdään valaistuksen tulevaisuutta tänään

Rexelin osaavat valaistusasiantuntijat auttavat saamaan projektit maaliin ja enemmänkin. Uusi dynaaminen toimintatapa auttaa yhteistyökumppaneita tekemään tulevaisuuden valaistuksia.

 

Olemme uudistamassa Rexel-valaistuksen toimintoja vastaamaan entistä paremmin tulevaisuuden tarpeita. Emme katso vain huomiseen vaan ylihuomiseen – todellisuudessa suunnittelu on jo 2020-luvulla, sanoo vuodenvaihteessa valaistuksen uudistustyöhön tarttunut liiketoiminnan kehityspäällikkö Timo Mattila.

– Profiloidumme jatkossa enemmän valaistuksen myynnin tukitoimintojen tarjoajana kuin suunnittelutoimistona. Olemme niin urakoitsijoiden, suunnittelijoiden kuin muidenkin yhteistyökumppaniemme apuna kaikissa projekteissa, joissa on valaistustarpeita ja mahdollistamme heille samalla lisää liiketoimintaa, hän kertoo.

Rexel aikoo kehittää myös valaistuksen asiakaspalveluaan entistä ketterämmäksi.
– Asiakkaiden toiveisiin vastataan nopeammin, ammattitaitoisemmin ja tarkemmin. Organisaation toimintaa tehdään tehokkaammaksi, asiat  hoidetaan systemaattisemmin ja rakennamme samalla avointa keskusteluympäristöä, jossa asiantuntemus liikkuu ja hyödyntää asiakkaidemme bisnestä mahdollisimman hyvin. Kaiken voi aina tehdä paremmin ja pyrimme osaamisemme kasvattamiseen jatkuvasti, Mattila korostaa.

Valo ja data yhdistyvät

Rexel haluaa olla vahva tekijä myös digitalisaatiossa, joka on vasta tulossa valaistukseen isommin.
– Tähän saakka led on ollut vain lamppu. Mutta se on myös digitaalinen komponentti, joka mahdollistaa datan siirron. Järjestelmäintegraatiot ja älyvalaistukset ovat jo tätä päivää. Seuraava vaihe on se, että dataa lähetetään valon välityksellä ja siihen liitetään esimerkiksi paikannusta, Mattila sanoo.
Käytännössä tämä voisi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että mobiilisovelluksen ja valon avulla asiakas voidaan ohjata myymälässä hänen etsimänsä tuotteen luokse. Uudistus näkyy myös muun muassa uusina moderneina kotisivuina, jotka palvelevat asiakkaita entistä paremmin. Yksityiskohtaiset tuotetiedot avautuvat muutamalla klikkauksella. Sivut avataan portaittain vielä tämän vuoden aikana.

Valikoima entistä osuvammaksi

Myös tuotestrategiaan on tulossa uusia sävyjä, ja toimintaa terävöitetään huolehtimalla erityisen hyvin avainkumppanuuksista.
– Mietimme tuotestrategiat vielä tarkemmin osumaan suunnittelijoiden ja asiakkaiden tarpeisiin. Me olemme ensisijaisesti myyntiorganisaatio, ja haluamme myydä valaistusta mahdollisimman hyvin. Tavoitteena on olla siinä paras, Mattila painottaa.
Toisin sanoen tarkoitus on rakentaa tuotevalikoima, joka palvelee asiakkaiden erilaisia tarpeita mahdollisimman hyvin niin asunnoissa,
julkisissa tiloissa, teollisuudessa kuin ulkovalaistuksessakin. Samalla kiinnitetään huomiota varastonhallintaan.
– Tuotteiden kysynnän ennakointi nousee tässä isoon osaan. Meidän on hallittava se niin, että tuotteita löytyy varastosta aina myös nopeisiin tarpeisiin, Mattila sanoo.

 

Teksti Jenni Manninen
Kuvat Tapio Aulu ja Unilamp

Rexelin valaistustiimi

Jukka Luukkaisella on vuosien kokemus Rexelin eri osastoilla sekä tuote- että markkinointipuolella. Hän on erityisesti ulkovalaistuksen asiantuntija, jonka osaamista hyödynnetään monissa projekteissa ja uuden suunnittelussa.

 

Tuoteryhmäpäällikkö Mia Koliseva toimii linkkinä myyjien, toimittajien ja asiakkaiden välillä. Hänen tehtävänään on huolehtia esimerkiksi
uusien tuotteiden valikoimaan otosta ja vanhojen tuotteiden poistoista sekä markkinointikampanjoista. Hän on monessa mukana antamassa näkemyksensä päätöstentekoon.

 

Roy Nyström on edustanut Rexelillä Unilampvalaisintuotteita helmikuun alusta alkaen ja tekee omaa brändiä tutuksi kouluttamalla omaa väkeä ja esittelemällä tuotteita. Uusi tuotemerkki, jonka laaja valikoima keskittyy ulkovalaistukseen ja projekteihin, on Rexelillä myynnissä yksinoikeudella.

 

Arto Kohtamäki on valaistussuunnittelija, jonka tehtävänä on suunnitella ja laskea kohteiden valaistuksen tarpeet myyjien tai asiakkaiden toimeksiannosta. Hänen erityisosaamisensa liittyy toiminnallisen valaistuksen projekteihin.

 

Valaistuksen tiimi tekee tiivistä yhteistyötä kaikilla osa-alueilla. Valaistuksen liiketoiminnan kehityspäällikkö Timo Mattila vastaa valaistuksen strategisesta linjauksesta ja on mukana myös asiakasprojekteissa. Hän on aloittanut Rexelillä tämän vuoden alussa. Timolla on pitkä kokemus alalta, ja hän on toiminut pitkään myös valaistussuunnittelijan tehtävissä.

 

Valaistusprojektimyyjä Jenna Salon ja projektimyyjä Ilmari Iskaniuksen työpisteet ovat Rexelin Antaksentien myymälässä. Heidän työnkuvaansa kuuluu niin tarjouslaskelmien tekemistä kuin asiakastapaamisiakin. Myymälässä työskentelyn etuna he pitävät sitä, että tuotteet ovat aina lähellä, ja asiakkaiden tapaaminen käy helposti.